ارزیابی فرصت‌های محصول

ارزیابی فرصت‌های محصول

مارتین کاگن بنیانگذار استارتاپ Silicon Valley Product اولین کسی بود که مفهوم ارزیابی فرصت‌های محصول یا Product Opportunity Assessment را بکار برد. این مفهومن نمونه‌ای ساده‌تر و البته کاربردی‌تر از Product Requirement Document یا همان PRD می‌باشد و هدف ان در وهله اول پیشگیری از هدر دادن منابع خود بر روی فرصت‌های ضعیف و همچنین به اشتراک گذاری درک متقابل و همگانی از فرصت بوجود آمده می‌باشد.

مطالعه بیشتر: راهنمای توسعه مشتری برای مدیران محصول

این مفهوم به دنبال این است که به ۱۰ سوال کلیدی که در ادامه آمده است پاسخ دهد:

  1. دقیقا چه مشکلی را حل می‌کند؟‌ (ارزش پیشنهادی)
  2. این مشکل را برای چه کسانی حل می‌کنیم؟ (مشتری هدف)
  3. اندازه بازار این فرصت چقدر است؟ (اندازه بازار)
  4. چه جایگزین‌هایی برای این مشکل در بازار وجود دارد؟ (فضای رقابتی)
  5. چرا ما برای این فرصت مناسب هستیم؟ (عامل متمایز کننده)
  6. چرا الان؟ (اوضاع بازار)
  7. چگونه این محصول را به بازار عرضه می‌کنیم؟ (ورود به بازار)
  8. چگونه موفقیت این محصول را اندازه‌گیری می‌کنیم و چطور از آن کسب درامد می‌کنیم؟ (سنجه‌ها/ استراتژی درامدی)
  9. چه فاکتورهایی در موفقیت این محصول حیاتی هستند؟ (نیازمندی‌های راه حل)
  10. با توجه به پاسخ‌های داده شده به سوالات بالا، پیشنهاد نهایی چیست؟ (برویم یا نرویم؟)

مطالعه مقاله کامل