مارتین کاگن بنیانگذار استارتاپ Silicon Valley Product اولین کسی بود که مفهوم ارزیابی فرصتهای محصول یا Product Opportunity Assessment را بکار برد. این مفهومن نمونهای سادهتر و البته کاربردیتر از Product Requirement Document یا همان PRD میباشد و هدف ان در وهله اول پیشگیری از هدر دادن منابع خود بر روی فرصتهای ضعیف و همچنین به اشتراک گذاری درک متقابل و همگانی از فرصت بوجود آمده میباشد.
مطالعه بیشتر: راهنمای توسعه مشتری برای مدیران محصول
این مفهوم به دنبال این است که به ۱۰ سوال کلیدی که در ادامه آمده است پاسخ دهد:
- دقیقا چه مشکلی را حل میکند؟ (ارزش پیشنهادی)
- این مشکل را برای چه کسانی حل میکنیم؟ (مشتری هدف)
- اندازه بازار این فرصت چقدر است؟ (اندازه بازار)
- چه جایگزینهایی برای این مشکل در بازار وجود دارد؟ (فضای رقابتی)
- چرا ما برای این فرصت مناسب هستیم؟ (عامل متمایز کننده)
- چرا الان؟ (اوضاع بازار)
- چگونه این محصول را به بازار عرضه میکنیم؟ (ورود به بازار)
- چگونه موفقیت این محصول را اندازهگیری میکنیم و چطور از آن کسب درامد میکنیم؟ (سنجهها/ استراتژی درامدی)
- چه فاکتورهایی در موفقیت این محصول حیاتی هستند؟ (نیازمندیهای راه حل)
- با توجه به پاسخهای داده شده به سوالات بالا، پیشنهاد نهایی چیست؟ (برویم یا نرویم؟)